Pages - Menu

Wednesday 8 April 2015

PETRONAS Internship Placement

Assalamualaikum,

Panggilan misteri: Boley saya bercakap dengan Encik Amirul Afiq?
Aku: Ya saya.
Panggilan misteri: Saya Cik **** dari HRM Petronas CariGali Kerteh.Kami dah semak resume cik dan kami dah hantar surat confirmation ke UTP..
Aku: Maksud Cik **** saya dapat ke praktikal kat Petronas??



Alhamdullillah lagi sebulan sebelum aku dapat menghabiskan semester terhakhir aku sebelum intern, aku dapat call dari Carigali PETRONAS, Kerteh.


Perasaan aku tersangatlah gembira sebab memang dari sekolah menengah lagi aku nak sangat peluang menjadi engineer di PETRONAS(pengaruh sepupu). Kali ini alhamdulillah Allah SWT memberi aku peluang menjadi salah seorang staff PETRONAS walaupun hanya untuk sementara (8bulan).

Untuk kepada yang nak tahu sangat macam mana offer letter PETRONAS dengan baik hatinya aku akan tunjukkan ke korang. 
PETRONAS Internship Offer Letter

So beginilah rupa dia, maaflah aku terpaksa tutup benda2 penting sebab data-data tu sensitif. Aku dapat Department Well Intervention (PWI). Sikit pun aku tak ada idea apa job aku kat sana nanti, so after google sikit-sikit maka dapatlah idea sedikit sebanyak. 

" Well intervention is the ability to safely enter a well with well control for the purpose of doing a number of tasks other than drilling."



Lebih kurang macam ni lah hasil dia. Yang tambah memeningkan aku ialah aku study IT kat UTP tapi  dapat deptment well.  So aku trylah tanya serba sedikit jobscope aku dengan bakal supervisor aku. Aku diberitahu yang aku bakal terlibat dengan computer/sofware in well intervention. Begitulah explaination yang aku dapat. 

So cenginilah yang terbayang dalam kepala aku


So insyallah nanti dah masuk kerja 1st day aku akan update lagi. Mana-mana yang still lagi mencari tempat untuk intern SEMOGA BERJAYA aku doakan...














20 comments:

  1. salam bro..boleh mintak contatc num? sy nk tanya dekat bro pasal intern kat Carigali Petronas ni sbb lg satu sem sy akan intern..kalau tak pun mintak emel bro pun ok..tq bro

    ReplyDelete
  2. Salam hai..nk mtk contact number hrm petronas carigali kerteh boleh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. hanya boleh apply kat main website PETRONAS industrial training...
      Later baru dia akan hantar ke mana2 tempat yg kosong

      Delete
  3. Mse apply Tu Mmg wajib ltk dulu ke letter of idemnity tu Sbb mbik mse jgk la university I Nk sign.Hmm

    ReplyDelete
  4. Berapa elaun internship di petronas? Averange?

    ReplyDelete
  5. copy of insurance coverage from uni/self wajib bawak ke?

    ReplyDelete
  6. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  7. boleh tolong explain sikit psl insurance coverage tu since pihak uni sy xde cover insurance pljr.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum.. nak tnya, dlm offer letter bhagian yg witnessed by tu kna siapa ea??
      Thanks in advance.. =)

      Delete
    2. U belajar kat mana? Biasa yuran tu include dgn coverage. Cbe tgok balik

      Delete
  8. Letak je sesape. I letak ayah

    ReplyDelete
  9. Assalam. boleh saya tau awak apply dekat website petronas tu berapa bulan sebelum start intern ?

    ReplyDelete
  10. hi boleh saya tahu tak dekat cover letter (surat dari universiti) awak letak alamat petronas yg mana? HQ di KL atau alamat branch yg awak nak?

    ReplyDelete
  11. petronas kertih ada provide hostel tak?

    ReplyDelete
  12. untuk indemnity letter tu perlu bagi Universiti ke supervisor untuk signed dan stamp?

    ReplyDelete